سلامت

آیا می توانید از یک رژیم غذایی بد پیشی بگیرید؟

آیا می توانید از یک رژیم غذایی بد پیشی بگیرید؟

اگر از دونات، چیزبرگر، پیتزا، بستنی یا سایر لذت‌های گناه‌آمیز استفاده کرده‌اید، ممکن است تعجب کنید: آیا ورزش منظم عادات غذایی ناسالم را جبران می‌کند؟

متاسفانه پاسخ منفی است. اگرچه به راحتی می توان حدس زد – یا امیدوار بود – ورزش منظم هر گونه انتخاب غذایی ناسالم را از بین می برد، اما اینطور نیست.

لورا گلدبرگ، دکتر، پزشکی ورزشی کودکان متخصص در بخش Sports Medicine در بیمارستان های دانشگاهی و UH Rainbow Babies & Children.

چرا به اندازه کافی ورزش نکنید

از دیگر فواید، ورزش می‌تواند به مدیریت وزن، کاهش خطر بیماری، تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، بهبود سلامت مغز و افزایش توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره کمک کند. به نوبه خود، یک رژیم غذایی سالم به تثبیت گلوکز خون، به حداقل رساندن خطر بیماری های قلبی عروقی و تامین انرژی برای فعالیت های روزانه کمک می کند. اما برای بهینه سازی سلامت خود، ورزش و رژیم غذایی باید با هم کار کنند.

دکتر گلدبرگ می‌گوید: «از نظر تغذیه، در حالی که تعادل خوب است، این ایده که «کالری‌های دریافتی باید با کالری‌های دریافتی برابر باشند» اغلب برای افراد مفید نیست. «سعی نکنید فکر کنید ورزش به شما حق خوردن یک کلوچه را می دهد یا اینکه خوردن یک کلوچه به این معنی است که بایدآن کالری های «اضافی» را با ورزش بسوزانید. این فقط واقع بینانه نیست. اگر به این شکل زندگی می‌کردیم، باید به ازای هر کوکی‌هایی که می‌خوردیم ۱.۵ مایل یا بیشتر بدویم.”

چه چیزی یک رژیم غذایی را سالم می کند؟

دکتر گلدبرگ می‌گوید: «یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود ندارد. اما به طور کلی، مردم باید تلاش کنند تا جایی که می توانند غذاهای کامل مصرف کنند. غذاهای کامل دارای حداقل فرآوری می‌شوند – شامل سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس، شیر، گوشت‌های فرآوری نشده و ماهی. همچنین، ترکیب تغذیه مناسب با عادات خواب خوب و تنوع در ورزش بسیار مهم است تا به بدن اجازه ریکاوری، التیام و رشد قوی‌تر داده شود.»

دکتر گلدبرگ اشاره می کند که وقتی به دنبال تغذیه سالم تر هستند، برخی از افراد ممکن است بیش از حد بر روی غذاهایی که باید اجتناب کنند تمرکز کنند. بیشتر مردم می‌دانند که مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از سدیم، قند و چربی اغلب منجر به مشکلات سلامتی می‌شود. اما یک مطالعه جامع جهانی بار بیماری در سال 2017 نشان داد که یکی از عوامل اصلی مرگ، رژیم‌های غذایی حاوی سدیم بالا و غلات کامل، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات کم است.

دکتر گلدبرگ می‌گوید: «این یافته نشان می‌دهد که تمرکز بر روی آنچه باید در رژیم غذایی خود بگنجانید – غلات کامل، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، سبزیجات و غیره – ممکن است مهم‌تر از تمرکز بر مواردی باشد که باید از آن اجتناب کنید.

درباره شمارش کالری یا کربوهیدرات ها چطور؟

شمارش کالری یا کربوهیدرات‌ها می‌تواند خسته‌کننده باشد و همه چیز را مصرف کند. اما همه کربوهیدرات ها بد نیستند، همانطور که همه کالری ها برابر نیستند. به عنوان مثال، اگر بدن شما به دنبال یک تمرین سخت به پروتئین نیاز دارد، 50 کالری شکر با 50 کالری آجیل یکسان نیست. به گفته دکتر گلدبرگ، اگر غذاهای متنوع و عمدتا کامل می خورید، هرگز نباید نگران شمردن چیزی باشید.

اما آیا “تقلب” گهگاهی در رژیم غذایی خوب است؟

دکتر گلدبرگ ترجیح می دهد به زیاده خواهی های غذایی گاه به گاه به عنوان “تقلب” در عادات غذایی سالم یا رژیم غذایی رسمی شما نگاه نکند. درعوض، باید فرض کنید که لذت گهگاهی از غذاهای کمتر سالم اتفاق می‌افتد و نسبت به آن احساس گناه نکنید.

«من فکر می‌کنم مهم‌تر است که به تغذیه در چارچوب سبک زندگی بلندمدت خود نگاه کنید. روی انتخاب های سالم در تغذیه و درگیر شدن در فعالیت های روزانه ای که از آنها لذت می برید تمرکز کنید. سعی کنید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که مواد کمتری دارند یا آنهایی که از ابتدا تهیه شده اند. ورزش را به یک اولویت روزانه تبدیل کنید که به اندازه زمان غذا خوردن شما مهم است.»

دکتر گلدبرگ دوست دارد به زندگی به عنوان یک عمل متعادل نگاه کند: مواقعی وجود دارد که تعادل خوبی به دست می آوریم و زمان هایی که تعادل ما به هم می خورد.

چقدر باید ورزش کنید؟

آکادمی پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می کند که بیشتر بزرگسالان سالم این موارد را دریافت کنند:

  • 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط ​​برای حداقل 30 دقیقه/5 بار در هفته
  • یا 75 دقیقه فعالیت هوازی با شدت شدید برای حداقل 20 دقیقه/3 بار در هفته.
  • و ۲ روز یا بیشتر تمرینات تقویتی.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا